Patricia Bianca Lyk
Ph.D. i Mixed Reality.
MSc i Lærings- og oplevelsesteknologi
IT kundskaber
Microsoft Office
Unity3D (rutineret bruger med erfaring indenfor VR, AR og 360-graders video)
Gamemaker
Scratch
Arduino
Programmering
Java, JavaScript, SQL, C++, C#, PHP, html(5), WordPress
Sprog
Dansk (modersmål)
Engelsk (erfaren)
Tysk
Fritid
Jeg bruger min fritid på forskellige kreative projekter, bl.a. VR, AR og spilprogrammering. Derudover spiller jeg fodbold.
Uddannelse
Ph.D. i Mixed Reality og læring (juni 2018-november 2021)
Som Ph.D. i Mixed Reality har jeg bl.a. udviklet applikationen ’VR FestLab’ for Trygfonden. Applikationen er målrettet 15-17-årige og skal lære unge at genkende og håndtere socialt pres ift. alkohol. Applikaitonen er programmeret i Unity og anvender et højt antal 360-graders videoklip og gamification til at skabe et VR-ligende miljø, hvor brugeren kan eksperimentere med alkohol. Applikationen er frit tilgængelig i Google Play og App Store.
Master i Lærings- og oplevelsesteknologi (september 2014-januar 2017)
Som civilingeniør i Lærings- og oplevelsesteknologi har jeg bl.a. kompetencer indenfor udvikling af:
Intelligente systemer, herunder robotteknologiske, til oplevelser og leg
- Didaktisk materiale
- Intelligente læremidler
- Intelligente systemer til genoptræning og terapi
- Software med særligt fokus på brugerinteraktion
- Computerspil
- Webbasserede, multiplatform applikationer
Specialeprojekt: Udvikling af virtual – og augmented reality undervisningsforløb omkring solsystemet (se afnsittet publiserede artikler).
Bachelor i Lærings- og oplevelsesteknologi (september 2011 – juni 2014)
Min bachelor i Lærings- og oplevelsesteknologi giver mig kompetencer indenfor udvikling af teknologi, der bl.a. indgår i:
- Persuasive games
- Interaktive legepladser, som forener computerspil og bevægelse
- Læringsspil og undervisningsmidler
- Digitalt design af e-læringssystemer
Bachelorprojekt: I mit bachelorprojekt undersøgte jeg læringspotentialet, som opstår ved at kombinere rumlig modellering i fysiske og virtuelle medier i billedkunst i 5. klasse. Eleverne udformede rumlige modeller i miniformat for derefter at besøge dem i den virtuelle verden i den størrelse, som de havde tænkt sig, de skulle have. Til dette blev virtual reality headsettet Oculus Rift anvendt.
Erhvervserfaring
POSTDOC, SDU (2022-)
UNDERVISINGSASSISTENT (2022-)
PH.D. I MIXED REALITY, SDU (2018-2021)
ADJUNK VED ERHVERVSAKADEMI SYDVEST (2017-2018)
AMBASSADØR FOR LÆRINGS – OG OPLEVELSESTEKNOLOGI (2013-2014)
INSTRUKTOR I DISTRIBUERET PROGRAMMERING, LÆRINGS – OG OPLEVELSESTEKNOLOGI (2013-2014)
TILKALDEVIKAR HOS NØRRESKOV SKOLEN OG SKALLEBØLLE SKOLE (2010-2011)
Udvalgte publikationer
Didactic Planning of VR Alcohol Resistance Training Tool for Adolescents
Lyk, P. B. & Majgaard, G., sep. 2021, Proceedings of the 15th European Conference on Game Based Learning ECGBL 2021. Fotaris, P. (red.). Academic Conferences and Publishing International, s. 834-843 (Proceedings of the European Conference on Games-based Learning).
Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceeding › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › peer review
Co-Designing and Learning in Virtual Reality: Development of Tool for Alcohol Resistance Training
Lyk, P. B., Majgaard, G., Vallentin-Holbech, L., Dalgaard Guldager, J., Dietrich, T., Rundle-Thiele, S. & Stock, C., 2020, I: Electronic Journal of E-Learning. 18, 3, s. 213-228. Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Creating a more immersive and “VR-like”360-degree video experience: Development of an Immersive and Interactive Alcohol Resistance Training Tool
Lyk, P. B., Majgaard, G., Vallentin-Holbech, L., Guldager, J. D., Dietrich, T., Rundle-Thiele, S. & Stock, C., 2020, Proceedings of the 14th European Conference on Game Based Learning, ECGBL 2020: A Virtual Conference hosted by The University of Brighton, UK. Fotaris, P. (red.). Academic Conferences and Publishing International, s. 711-720 (Proceedings of the European Conference on Games-based Learning, Bind 2020September).
Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceeding › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › peer review
Co-Designing an Immersive and Interactive Alcohol Resistance Training Tool Using 360-Degree Video
Lyk, P. B., Majgaard, G., Dietrich, T. & Stock, C., okt. 2019, Proceedings of the 13th European Conference on Game Based Learning, ECGBL 2019. Elbaek, L., Majgaard, G., Valente, A. & Khalid, S. (red.). Academic Conferences and Publishing International, s. 450-458Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceeding › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › peer review
Seeing the unseen: Spatial visualization of the Solar System with physical prototypes and Augmented Reality
Majgaard, G., Larsen, L. J., Lyk, P. B. & Lyk, M., 2017, I: International Journal of Designs for Learning. 8, 2, s. 95-109
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
At se det usete – Rumlig visualisering af solsystemet med fysiske prototyper og Augmented Reality
Majgaard, G., Larsen, L. J., Lyk, P. B. & Lyk, M., 2016, I: Mona. 2016, 3, s. 23-40
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
På rejse med Virtual Reality i billedkunst: Erfaringslæring gennem kombineret fysisk og virtuel modelbygning
Majgaard, G. & Lyk, P. B., 2015, I: Læring og Medier. 8, 14, 26 s.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Co-creating Virtual Reality Interventions for Alcohol Prevention: Living Lab vs. Co-design
Dietrich, T., Dalgaard Guldager, J., Lyk, P. B., Vallentin-Holbech, L., Rundle-Thiele, S., Majgaard, G. & Stock, C., 15. mar. 2021, I: Frontiers in Public Health. 9, 6 s., 634102.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Co-creating a virtual alcohol prevention simulation with young people
Vallentin-Holbech, L., Guldager, J. D., Dietrich, T., Rundle-Thiele, S., Majgaard, G., Lyk, P. & Stock, C., 9. feb. 2020, I: International Journal of Environmental Research and Public Health. 17, 3, 12 s., 1097.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
User Experiences with a Virtual Alcohol Prevention Simulation for Danish Adolescents
Bidragets oversatte titel: Brugeroplevelser med en Virtuel Alkoholforebyggelse Simulation for Danske Unge
Dalgaard Guldager, J., Lavasani Kjær, S., Lyk, P. B., Dietrich, T., Rundle-Thiele, S., Majgaard, G. & Stock, C., 1. okt. 2020, I: International Journal of Environmental Research and Public Health. 17, 19, 14 s., 6945.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review